donderdag 30 mei 2013

# 14 Google Books en e-books of "Na na na na"


"Oh, dat is jammer".
"Ja, maar weet u, ik heb tegenwoordig een eReader".
"Maar, u kunt hier ook eBoeken lenen hoor".
"Ja, dat weet ik wel. Maar weet u, als ik de boeken op mijn eReader uit heb dan ga ik even langs mijn zwager en die zet er dan zo weer honderd of tweehonderd nieuwe op. Hij haalt ze zo van het internet".
"Ach. Dus u wilt uw abonnement echt opzeggen?".
"Ja, doet u maar. Ik ben jarenlang lid geweest. Maar ik heb met al die boeken op mijn eReader gewoon geen tijd meer om hier naar toe te komen".

Ik heb dit ding gelezen. Google Books kende ik al. Soms zoek ik er wel eens naar vage titels die over het Midden Oosten gaan. Verder doe ik er weinig mee, lezen van een scherm is niet iets wat ik prettig vind.
Op Google eBooks geklikt. Maar dat doet het niet in Nederland.

Voor GooReader moest ik 9,95 in dollars betalen. En dat geld had ik net uitgegeven in de failliete FreeRecord winkel.

Niet dat ik me al teveel met de inhoud van de cursus wil bemoeien. Maar, ik vond dit ding een beetje een gemiste kans. Omdat het de discussie, of de problemen van de bibliotheek met het eBoek overslaat. 

Ik heb niets met eLezers. Daar schreef ik ooit al deze zinnetjes over:

"Zelf heb ik niks met eBoeken.
Helemaal niks.
Ik houd wel eens zo'n eLezer vast hoor. Als er weer eens wat mee is. En toen ik dat voor het eerst deed vond ik het ook best bijzonder, dat je er bladzijdes mee kon omslaan en dat de letters groter en kleiner konden. Maar ik kan al jaren heel goed bladeren met papier, en ik heb al een leesbril.
Op vakantie schijnt zo'n ding ook heel handig te zijn. Al heb ik dat altijd een aan decadentie grenzend verkoopzinnetje gevonden. En op de meeste van mijn vakantiebestemmingen is er erg veel zand en erg weinig elektriciteit."

eBoeken zijn een probleem. Echt. Bibliotheken kunnen ze nauwelijks uitlenen, dat is lastig. Maar vervelender is het dat veel mensen, zoals de mevrouw in het gesprekje dat ik hoorde, er totaal geen probleem mee hebben om een paar honderd titels van het internet te plukken en daar geen cent voor te betalen.
Jaja, iedereen doet het.
En jaja, juridisch gezien is het niet illegaal om materiaal te downloaden.

Maar toch. Moreel verwerpelijk (nou nou, puh puh) vind ik het wel. Want waar moet de schrijver (of -ster) voortaan zijn/haar inkomen vandaan halen? Of doet dat er plots niet toe als het om iets artistiekerigs als schrijven gaat?
Oh, de schrijver moet creatief gaan denken over het verdienen van geld. Dat lees ik wel eens. Lezingen geven, crowdsourcing, dat soort dingen. Maar dat vind ik toch weer zo'n raar argument. Dat je tegen iemand zegt "Zeg, wij rippen voortaan jouw werk em ik weet wel dat je daarom niet gevraagd hebt, maar ja, het kan he. Dus ga jij even op een andere manier je brood verdien. Doei!".

"Wie zei dat dan?"
"Ja, hoor eens, ik ga geen namen noemen hoor. Ik sprak hem toevallig even en de bibliotheek kwam voorbij".
"Fijn dan, dus het was gewoon een ambtenaar".
"Ja".
"En die zei ...?"
"De bibliotheek? Die kan wel dicht hoor. Iedereen heeft toch een eReader tegenwoordig".

Niet verzonnen. Waar gebeurd. En zo spijtig. Omdat het niet waar is, van dat iedereen een eLezer heeft. En omdat het aan zoveel andere dingen voorbij gaat.
Maar ja, schaarste schept rare argumenten. En het kost vervolgens weer een hoop tijd om die argumenten te ontkrachten.

Liedje. Ik dacht aan "Everyday i write the book" Van Elvis Costello. Maar dat gaat over schrijven, en het moet over lezen gaan. Dus werd het "The book i read" van Talking Heads. Ook vanwege de geniale tekst.

Na na na na...na na na na na na na
Na na na na...na na na na na na na
Na na na na na...na na na na na na na
Na na na na...na na na na na na na
Na na na na...na na na na na na na
Na na na na...na na na na na na na
Na na na na...oh oh oh oh oh oh oh 

4 opmerkingen:

  1. Hmm, ik zie dat het Ding deels nog in wording is. Excuus daarvoor, we gaan er met spoed een goede tekst van breien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, ik heb ook wel eens dingen die nog niet helemaal af zijn.

      Verwijderen
  2. Toch een mooi blog over een onderdeel dat nog niet eens af is !
    Fijn, de Talking Heads !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je nagaan hoe fantastisch de tekst was geworden als het onderdeel wel af was geweest.

      Verwijderen